Denk aan werkvisa, douaneformaliteiten voor instrumenten, en het beruchte ATA-carnet. Voeg daar een vaak onvoorspelbare interpretatie van de regels aan de grens bij, en het is duidelijk: touren in de UK is niet langer vanzelfsprekend. Dat blijkt ook uit recente signalen uit de sector en een rapport van VI.BE, waarin artiesten, managers en organisatoren aan het woord komen.

En toch blijft het Verenigd Koninkrijk een cruciale markt. Niet alleen is er een sterke muziekscène aanwezig, het is vaak ook een opstap richting andere internationale podia. Vlaanderen heeft internationaal muzikaal talent in overvloed – het zou zonde zijn mochten structurele drempels hen tegenhouden.

Daarom bracht ik dit dossier recent opnieuw onder de aandacht in het Vlaams Parlement. Ik vroeg de minister onder meer hoe ze de impact van Brexit evalueert op de internationale werking van Vlaamse artiesten, of er gerichte steunmaatregelen overwogen worden voor de extra kosten en obstakels, en in welke mate we samen met partners zoals VI.BE, Kunstenpunt of Cultuurloket nog sterker kunnen inzetten op begeleiding en informatie. Daarnaast kaartte ik aan of culturele mobiliteit met de UK via Europese weg opnieuw eenvoudiger gemaakt kan worden, want dat debat speelt ook op Europees niveau.

De minister gaf aan dat er geen aanwijzingen zijn dat Vlaamse artiesten minder welkom zijn in de UK, maar bevestigde wel de extra administratieve druk. Ze wees ook op bestaande ondersteuning via het Kunstendecreet en op het waardevolle werk van organisaties zoals VI.BE en Cultuurloket. Toch blijft het belangrijk dat die ondersteuning voldoende bekend, toegankelijk en actueel is.

Wat mij betreft moeten we op drie sporen blijven inzetten: op concrete ondersteuning voor muzikanten die internationaal willen doorbreken, ook in de UK; op een nauwe samenwerking met onze steunpunten zodat artiesten goed geïnformeerd en voorbereid op pad kunnen gaan; en op Europese druk om culturele mobiliteit opnieuw eenvoudiger en beter geregeld te krijgen. Niet alleen voor Vlaanderen, maar voor heel Europa.

Ik blijf dit dossier opvolgen, samen met de sector en collega’s binnen en buiten het parlement. Want als we willen dat Vlaanderen blijft meespelen op het internationale podium, moeten we ervoor zorgen dat onze artiesten er ook effectief geraken.