De eerste onderzoeksfase is inmiddels afgerond. Toerisme Vlaanderen werkte een visienota uit met daarin de belangrijkste doelstellingen, doelgroepen en locatiecriteria. De plannen kwamen tot stand in overleg met Westtoer, de kustgemeenten en spelers uit de maritieme sector. “Onze kust is een van de sterkste toeristische regio’s van Vlaanderen,” benadrukt Degrande. “Met een belevingscentrum rond de Blauwe Economie kunnen we bezoekers beter spreiden, ook buiten het hoogseizoen. Bovendien biedt het een boeiende allweatherervaring die educatie, toerisme en innovatie samenbrengt.” Nu worden de financiële voorwaarden en beoordelingscriteria verder uitgewerkt. De subsidieoproep volgt in het voorjaar van 2026 met de bekendmaking van de geselecteerde projecten eind 2026.

Meer dan een museum

Volgens Degrande moet het centrum meer worden dan een klassiek museum of tentoonstellingsruimte. “De ambitie moet duidelijk zijn: onze kust niet enkel als toeristische bestemming versterken, maar ook als plek waar bezoekers de kracht van de zee en de toekomst van onze blauwe economie kunnen ontdekken,” zegt hij. Thema’s als duurzame energie, maritieme innovatie en klimaatadaptatie moeten daarbij centraal staan. En dat zijn bij uitstek domeinen waarin Vlaanderen volgens Degrande een voortrekkersrol kan spelen.

Locatie en samenwerking

De minister bevestigde dat de definitieve locatie zal worden bepaald via de oproep. Degrande pleit ervoor om daarbij in te zetten op bestaande maritieme infrastructuur.

“Oostende, maar zeker ook Zeebrugge, zijn wat mij betreft sterke kandidaten. De aanwezigheid van de haven, Defensie en maritieme bedrijven creëert daar een unieke kruisbestuiving tussen economie, kennis en toerisme.

“We moeten onze kust blijven vernieuwen,” besluit Degrande. “Een centrum rond de Blauwe Economie kan een echt motorproject worden. Een impuls voor het kusttoerisme, de lokale economie en de Vlaamse kennispositie op zee.”

Onderwerpen